» print this page!

Latest Publications

SeCo on Twitter

SeCo on Facebook

Tervetuloa julkistustilaisuuteen Helsingin Musiikkitalossa ja online:

Oopperasampo – ooppera- ja musiikkiteatteriesityksiä Suomessa 1830–1960

Keskiviikkona 25.10.2023, klo 12:00–14:00
Musiikki-talo, Auditorio, Mannerheimintie 13a, Helsinki

Taideyliopiston Sibelius-Akatemia ja Aalto- ja Helsingin yliopiston Semanttisen laskennan tutkimusryhmä (SeCo) kutsuvat Teidät avoimeen ja maksuttomaan tilaisuuteen, jossa julkistetaan tutkimus- ja opetuskäyttöön uusi semanttinen portaali ja linkitetyn avoimen datan palvelu Oopperasampo: Ooppera- ja musiikkiteatteriesityksiä Suomessa 1830–1960.

Oopperasampo-portaalin etusivu ja sen seitsemän sovellusnäkymää sisältöihin

Mikä on Oopperasampo?

Oopperasampo julkaisee rikasta linkitettyä avointa tietoa Suomessa vuosina 1830–1960 pidetyistä yli 9 000 ooppera- ja musiikkiteatteriesityksestä ja niihin erilaisissa rooleissa vaikuttaneista yli 3 500 henkilöstä. Järjestelmä perustuu Sibelius-Akatemian Reprises-tietokannan sisältöihin, joita on rikastettu linkitetyn datan periaatteiden mukaisesti. Reprises täydentää Encore-tietokantaa, joka julkaisee tietoja Kansallisoopperan ja -baletin esityksistä vuodesta 1911 alkaen. Oopperasammon ytimessä on uusi linkitetyn avoimen datan palvelu Linked Data Finland (LDF.fi) -alustalla. Datapalvelua voi käyttää digitaalisten ihmistieteiden tutkimuksessa SPARQL-rajapinnan avulla tai kehittää sen avulla valmiita sovelluksia, kuten tilaisuudessa avattava Oopperasampo-portaali. Sen käyttäminen ei edellytä ohjelmointitaitoa.

Oopperasampo on kehitetty Aalto-yliopistossa yhteistyössä Sibelius-Akatemian ja Helsingin yliopiston Digitaalisten ihmistieteiden keskuksen HELDIG kanssa osana laajaa Sampo-datapalveluiden ja -portaalien sarjaa. Järjestelmä perustuu Sampo-malliin ja portaali toteutettiin Sampo-UI-työkalun avulla hyödyntäen suomalaista linkitetyn avoimen datan infrastruktuuria. Oopperasampo liitetään osaksi laajempaa, Suomen Akatemian rahoittamaa kansallista FIN-CLARIAH-tutkimusinfrastruktuuria.

Lisätietoa julkistustilaisuuden tiedotteessa ja Oopperasampo-hankkeen kotisivulla.

Datapalvelu ja portaali verkossa

Oopperasammon data on julkaistu verkossa toiminnallisena SPARQL-rajapintana Linked Data Finland -alustalla (LDF.fi):

Oopperasampo-portaali, joka perustuu SPARQL-rajapintapalveluun, on käytettävissä osoitteessa:

Ohjelma

Tilaisuus alkaa Oopperasampo-hankkeen vetäjän prof. Eero Hyvösen esitelmällä. Tämän jälkeen kuullaan professori Anne Kauppalan esitys liittyen Oopperasammon perustana oleviin sisältöihin Reprises-järjestelmässä ja Oopperasammon käyttöön tutkimuksessa ja opetuksessa. Sitten projektiryhmän DI Annastiina Ahola kertoo, miten Oopperasampo-portaali kehitettiin ja esittelee sovelluksen käyttöä. Lopuksi väitöskirjatutkija Heikki Rantala esittelee toteutustyössä käytettyä Sampo-UI-työkalua ja linkitetyn avoimen datan palvelua. Esitysten jälkeen on vielä vapaamuotoinen verkostoitumistilaisuus aulassa.

Esitysten videotallenne on verkossa ja kalvot PDF-muodossa kunkin esityksen kohdalla alla.

• 12:00–12:20 Oopperasampo osana kansallista tietoinfrastruktuuria: idea ja sen toteutus
    Eero Hyvönen, professori, Aalto-yliopisto, johtaja, Helsingin yliopiston HELDIG-keskus
    Kalvot: pdf
  • 12:20–12:40 Oopperasammon tietosisällöt ja niiden käyttö tutkimuksessa ja opetuksessa
    Anne Kauppala, professori, Taideyliopisto, Sibelius-Akatemia
  • 12:40-13:00 Oopperasampo-portaalin esittely
    Annastiina Ahola, DI, Semanttisen laskennan tutkimusryhmä (SeCo), tietotekniikan laitos, Aalto-yliopisto
  • 13:00-13:20 Oopperasammon datapalvelu ja Sampo-UI-työkalu sammon taontaan
    Heikki Rantala, väitöskirjatutkija, tietotekniikan laitos, Aalto-yliopisto
  • 13:20-14:00 Malja Oopperasammolle: verkostoitumistilaisuus aulassa

Ilmoittaudu tilaisuuteen Musiikkitalossa tai etäyhteydelle Zoomin kautta

Julkistustilaisuus on kaikille avoin ja maksuton. Ilmoittautumalla saat sähköpostitse Zoom-linkin, jolla voit osallistua tilaisuuteen etänä. Tarjoilujen mitoittamiseksi pyydämme kertomaan perjantaihin 20.10. klo 16:00 mennessä, oletko osallistumassa verkostoitutumistilaisuuteen paikan päällä. Myöhemmin ilmoittatuneet ovat myös tervetulleita paikalle, mutta tarjoilut on varattu ensisijaisesti ajoissa ilmoittautuneille.

Lisätietoa

Sibelius-Akatemian tiedote.

Kirjasammon taustalla olevaa tutkimustyötä on esitelty tarkemmin hankkeen kotisivulla.

Oopperasampoon liittyviä tutkimusartikkeleita

2023

Annastiina Ahola, Eero Hyvönen, Heikki Rantala and Anne Kauppala: Publishing and studying historical opera and music theatre performances on the Semantic Web: case OperaSampo 1830–1960. Proceedings of SWODCH 2023. Semantic Web and Ontology Design for Cultural Heritage. Co-located with the 22nd International Semantic Web Conference (ISWC 2023) in Athens, Greece, CEUR Workshop Proceedings, Vol-3540, November, 2023. bib pdf link
Eero Hyvönen, Annastiina Ahola, Heikki Rantala and Anne Kauppala: OperaSampo – Opera and Music Theatre Performances in Finland 1830–1960 on the Semantic Web. Proceedings of the ISWC 2023 Posters, Demos and Industry Tracks: From Novel Ideas to Industrial Practice co-located with 21st International Semantic Web Conference (ISWC 2023) (Irini Fundulaki, Kouji Kozaki, Jose Manuel Gomez-Perez and Daniel Garijo (eds.)), CEUR Workshop Proceedings, November, 2023. bib pdf