Latest Publications

SOTAMUISTOSAMPO-VERKKOPALVELUN JULKISTUSTILAISUUS

Perjantaina 3.12.2021, 11:30–14:00
Kansallisarkisto, Vanha tutkijasali, Rauhankatu 17, Helsinki

Kansallisarkisto, Tammenlehvän Perinneliito ry sekä Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston digitaalisten ihmistieteiden keskuksen (HELDIG) Semanttisen laskennan tutkimusryhmä (SeCo) kutsuvat Teidät avoimeen tilaisuuteen, jossa julkistetaan 3.12.2021 uusi semanttisen webin teknologiaan perustuva portaali Sotamuistosampo – veteraanien kertomuksia osoitteessa https://sotamuistot.arkisto.fi.

Portaalin etusivu

Tammenlehvän Perinneliiton ja Suomen Sotaveteraaniliiton yhteisenä hankkeena toteutettiin vuosina 2007-2009 kahdensadan viime sotiemme veteraanin videohaastattelut. Sotamuistosampo julkaisee tämän videoaineiston avoimena verkkopalveluna, semanttisena portaalina. Videon katselukokemusta rikastetaan tarjoamalla käyttäjälle kuhunkin kohtaan liittyviä lisätietoja, esimerkiksi paikkoja kartalla ja linkkejä henkilöihin ja joukko-osastoihin Sotasammossa.

Palvelun teknisenä innovaationa on mahdollisuus hakea videoiden sisällä olevia kohtia, jotka liittyvät faseteilla valittaviin hakuehtoihin. Ratkaisumalli perustuu kieliteknologian soveltamiseen videoiden aikaleimattuihin sisällönkuvailuihin tai tekstityksiin. Kehitettyä "Videosampo"-kehysjärjestelmää voidaan jatkossa soveltaa muihinkin vastaavalla tavalla tuotettuihin videoaineistoihin.

Sotamuistosampo perustuu Sampo-malliin ja on uusi jäsen Sampo-portaalien sarjassa, jatkoa SeCo-ryhmän aiemmille sotahistoriallisille "sammoille" Sotasampo: Talvi- ja jatkosota semanttisessa webissä ja Sotasurmasampo 1914-1922: Suomen sisällis- ja heimosodat semanttisessa webissä.

Portaali verkossa

Sotamuistosampo julkaistaan verkossa osoitteessa:

• 11:30–12:00 Kahvitarjoilu
  • 12:00-12:10 Tilaisuuden avaus
    Päivi Happonen, pääjohtaja, Kansallisarkisto
  • 12:10-12:20 Tammenlehvän Perinneliiton puheenvuoro
    Pekka Holopainen, toiminnanjohtaja, eversti, Tammenlehvän Perinneliitto ry
  • 12:20-12:30 Sotamuistosampo-projektin esittely
    Markus Merenmies, kehittämispäällikkö, Kansallisarkisto
  • 12:30-12:40 Sotamuistosampo: ideasta verkkopalveluksi (video)
    Eero Hyvönen, professori, johtaja, Aalto-yliopisto ja Helsingin yliopisto (HELDIG), SeCo-tutkimusryhmä
  • 12:40-13:00 Sotamuistosammon kieliteknologia ja linkitetty data
    Rafael Leal, tohtorikoulutettava, ja Mikko Koho, Staff Scientist, Aalto-yliopisto, SeCo-tutkimusryhmä
  • 13:00-13:30 Sotamuistosampo-portaalin esittely
    Heikki Rantala, tohtorikoulutettava, ja Esko Ikkala, tohtorikoulutettava, Aalto-yliopisto, SeCo-tutkimusryhmä
  • 13:30-13:40 Uudistuvat teknologiat historiantutkimuksen tukena
    Otto Aura, tutkija, Kansallisarkisto
  • 13:40-14:00 Keskustelua, tilaisuuden päätös

Ilmoittaudu tilaisuuteen

Julkistustilaisuus on kaikille avoin ja maksuton, mutta edellyttää tarjoilujen vuoksi ilmoittautumista Kansallisarkistoon maanantaihin 29.11. klo 16:00 mennessä:

Ilmoittautumislomake

Tilaisuudessa paikanpäällä noudatetaan voimassa olevia korona-ajan rajoituksia.

Tilaisuus on katsottavissa suorana Kansallisarkiston Youtube-kanavalla arkisto.fi/suora. Linkki aukeaa uuteen ikkunaan. Webinaariin ei tarvitse ilmoittautua erikseen.

Lisätietoa

Lisätietoa tutkimus- ja kehityshankkeesta projektin kotisivulta.

Kansallisarkiston tapahtumasivu.

/var/www/html/include/secoweb/utils.php; Sat, 20 Apr 2024 09:29:09 +0000