KUTSU JULKISTUSTILAISUUTEEN

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston Semanttisen laskennan tutkimusryhmä (SeCo), Kaatuneiden muistosäätiö ja Kansallisarkisto kutsuvat Teidät julkistustilaisuuteen:

Suomen sankarivainajat ja -hautausmaat semanttisessa webissä

Keskiviikkona 22.11.2017, klo 13:00-15:00
Kansallisarkisto, Helsinki, Rauhankatu 17, juhlasali (vanha tutkijasali)

G. W. F. Hegelin mukaan opimme historiasta vain sen, että emme opi historiasta mitään. Sotasampo-hankkeen tavoitteena on varmistaa, ettei näin käy Suomen historian suurimman tragedian, talvi- ja jatkosodan osalta. Mitä enemmän tiedämme sodan uhreista, sitä vähemmän sotia toivottavasti jatkossa syttyy. Hanke on osa Suomi Finland 100 -ohjelmaa.

Tilaisuudessa julkistetaan ja esitellään uusi Sotasampo-järjestelmän sovellus Suomen sankarihautausmaat ja -vainajat ja kerrotaan hankkeen edistymisestä. On kansainvälisesti poikkeuksellista, että Suomessa menehtyneitä ei haudattu rintamille, vaan kaikki vainajat sotilasarvoon katsomatta pyrittiin tuomaan kotimultiin haudattaviksi, yhteensä n. 95 000 sodan uhria. Näin syntyi eri puolille Suomea yli 600 sankarihautausmaata, joiden kautta aukeaa uudenlainen näkymä viime sotien uhreihin.

Suomen 100v itsenäisyyden kunniaksi julkistettavassa uudessa sovelluksessa luotiin semanttisen webin keinoin ensimmäistä kertaa kaikille maamme sankarihautausmaille ja niissä lepääville sankarivainajille "kotisivut". Kukin hautausmaa käytiin kuvaamassa paikan päällä, jolloin syntyi uusi n. 2400 kuvan kokoelma metatietoineen. Kuhunkin hautausmaahan linkitettiin tiedot sinne haudatuista vainajista ja muodostettiin automaattisesti tekoälyn keinoin kuvauksia heidän sotapolustaan eri tietolähteitä kuten kymmeniä tuhansia puolustusvoimien valokuvia ja sotapäiväkirjoja käyttäen. Järjestelmään sisältyy kattavat tiedot kaikista viime sodissa menehtyneistä suomalaisista sotilaista. Sovelluksen avulla hautausmaita voi tutkia paitsi yksittäisten sankarivainajien näkökulmasta, myös tilastollisen analyysin ja visualisointien kautta. Esimerkiksi oman kylän vainajien kuolinpaikat voidaan nähdä historillisilla luovutetun Karjalan kartoilla tai tutkia eri vuosina menehtyneiden jakaumia.

Sovellus on kehitetty Aalto-yliopistossa osana laajempaa Sotasampo-hanketta, jossa julkaistaan linkitettynä avoimena datana (Linked Open Data) talvi- ja jatkosotaan liittyviä keskeisiä kansallisia tietoaineistoja. Hautausmaiden kuvaukset toteutti Suomen Kameraseurojen liitto. Uuden sovelluksen on rahoittanut Kaatuneiden muistosäätiö. Sotasampo on toteutettu yhteistyössä Kansallisarkiston, puolustusvoimien, Maanmittauslaitoksen, Suomen Sotahistoriallisen Seuran, Yleisradion ja Helsingin yliopiston Digitaalisten ihmistieteiden keskuksen HELDIG kanssa. Työtä on rahoittanut opetus- ja kulttuuriministeriö, Suomen Kulttuurirahasto, Kaatuneiden Muistosäätiö, Sotavainajien muiston vaalimisyhdistys ja Suomen Akatemia.

Sotasampo sai kesällä 2017 kansainvälisen LODLAM Challenge Open Data Prize -palkinnon Venetsiassa ja sillä on kymmeniä tuhansia käyttäjiä verkossa.

Aika Esityksen aihe Esiintyjä
13:00-13:05 Kansallisarkisto sotahistorian muiston tallettajana Tutkimusjohtaja Päivi Happonen
Kansallisarkisto
13:05-13:10 Kaatuneiden muisto internetin aikakaudella Puheenjohtaja Ahti Sirkiä
Kaatuneiden Muistosäätiö
13:10-13:20 Sotasampo-datapalvelu ja sovellukset: visio ja sen toteutus Professori, johtaja Eero Hyvönen
Aalto-yliopisto, Semanttisen laskennan tutkimusryhmä (SeCo) ja Helsingin yliopisto, Helsinki Centre for Digital Humanities (HELDIG)
13:20-13:30 Sankarivainajat 1939-1945: 95 000 tarinaa semanttisessa webissä FM Mikko Koho ja DI Petri Leskinen
Aalto-yliopisto, SeCo
13:30-13:40 160 000 linkitettyä sodan kuvaa: Sotasammon valokuvanäkymä FM Erkki Heino
Aalto-yliopisto, SeCo
13:40-13:50 Suomen sankarihautausmaat kuvina Toiminnanjohtaja Kari Tolonen ja projektivastaava Pekka Salminen
Suomen Kameraseurojen Liitto ry
13:50-14:00 Sankarihautausmaat ja -vainajat -sovellusnäkymä DI Esko Ikkala
Aalto-yliopisto, SeCo
14:00-15:00 Malja Suomen 100v itsenäisyyden juhlavuoden kunniaksi Keskustelua ja verkottumista

Katso englanninkielinen Sotasammmon esittelyvideo:

• Sotasampo-hanke
  • Sotasampo-portaali
  • Artikkeli: Esko Ikkala, Mikko Koho, Erkki Heino, Petri Leskinen, Eero Hyvönen and Tomi Ahoranta: Prosopographical Views to Finnish WW2 Casualties Through Cemeteries and Linked Open Data. Proceedings of the Workshop on Humanities in the Semantic Web (WHiSe II), CEUR Workshop Proceedings, Vienna, Austria, October, 2017. (PDF)
  • Linked Data Finland -datapalvelu

Prof. Eero Hyvönen
Aalto-yliopisto, tietotekniikan laitos, Semanttisen laskennan tutkimusryhmä (SeCo)
Helsingin yliopisto, Helsinki Centre for Digital Humanities (HELDIG)
eero.hyvonen@aalto.fi
puh. 050 3841618

Tilaisuuden järjestää Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston Semanttisen laskennan tutkimusryhmä (SeCo) yhteistyössä Kaatuneiden Muistosäätiön, Kansallisarkiston ja muun Sotasampo-yhteisön kanssa.

Lehdistötiedote

STT Info -palvelussa