- FIN-CLARIAH Research Infrastructure
A new national research infrastructure initiative FIN-CLARIAH for...
8.12.2021 8:12 by eahyvone - WarMemoirSampo published on December 3, 2021
A new “Sampo” application, “WarMemoirSampo”...
8.12.2021 8:04 by eahyvone - Five new SeCo papers accepted for the ISWC 2021
The 20th International Semantic Web Conference (ISWC 2021), the...
2.8.2021 6:53 by eahyvone
- Eljas Oksanen, Frida Ehrnsten, Heikki Rantala and Eero Hyvönen: Semantic Solutions for Democratising Archaeological and Numismatic Data Analysis
- Eero Hyvönen, Patrik Boman, Heikki Rantala, Annastiiina Ahola and Petri Leskinen: ConfermentSampo - A Knowledge Graph, Data Service, and Semantic Portal for Intangible Academic Cultural Heritage 1643-2023 in Finland
- Petri Leskinen: Modeling and Using Biographical Linked Data for Prosopographical Data Analysis
- Eero Hyvönen, Laura Sinikallio, Petri Leskinen, Senka Drobac, Rafael Leal, Matti La Mela, Jouni Tuominen, Henna Poikkimäki and Heikki Rantala: Publishing and Using Parliamentary Linked Data on the Semantic Web: ParliamentSampo System for Parliament of Finland
TravelSampo - Mobile Contextualized Services of Cultural Tourism
What is TravelSampo?
TravelSampo is a prototype system, by which museums are able to create interactively audio guide tours inside museums and outside in the open air. The system includes a web-based editor by which a curator can describe objects in an exhibition, or in the open air, using a set of shared ontologies published in the National Ontology Service ONKI, and upload related audio descriptions, text, and images. Each exhibit object is given an identifier and a geo-location. When the end-user is near the object, either in a museum or in the open air, information related to the object can be given to her based on the object's identifier or the mobile phone's GPS location.
A major novelty of TravelSampo lies in its ability to associate the object metadata automatically with millions of semantically related pieces of information available though the Linked Data cloud and the CultureSampo system . For example, a painting can be linked, based on the underlying ontologies and metadata, with the biography of the painter in Wikipedia or in the National Biography, with other paintings of the artist in the collections of other museums, with photos and books about the artist, and so on. This gives the end-user a richer experience than is possible with traditional audio guide systems.
For the museums, TravelSampo offers a cost-efficient and dynamic way of creating information rich audio guide programs, and re-using and linking each others collections through linked data, leading to a win-win situation in collaborative content creation.
Presenting TravelSampo
An overview about TravelSampo was given in this presentation at CIDOC 2012 conference (in June), including TravelSampo's goals from end-user's and content providers' perspectives, indoor and outdoor use cases, datasets used, architecture and technology, and some functionalities of PC and mobile interfaces.
Contact
Dr Eetu Mäkelä
Aalto University, Department of Media Technology
first.last [ at ] aalto.fi
Professor Eero Hyvönen
Aalto University, Department of Media Technology
first.last [ at ] aalto.fi
Suomeksi (in Finnish)
Matkailusampo - turistin mobiili personoitu opas semanttisessa webissä
Sovelluksen tausta ja merkitys
Navigaattorit ja karttaperustaiset turistisovellukset ovat muuttuneet osaksi valistuneen matkailijan arkipäivää. Niiden avulla matkailija voi helposti löytää palveluita ja kulttuurikohteita sekä kotioloissa että maastossa matkalla ollessaan. Nykyisissä järjestelmissä on kuitenkin vielä paljon haasteita ja kehityspotentiaalia liittyen 1) asiakkaalle tarjottavan tiedon laatuun ja kattavuuteen, 2) palvelun personointiin sekä 3) sisällön tuotantoon.
1. Sisältöjen laatu ja kattavuus
Nykyisillä järjestelmillä voi helposti löytää paikkakunnan nähtävyydet, esimerkiksi museon, kenties merkittävän rakennuksen ja joskus jopa patsaan. Pelkkä paikkatieto ei kuitenkaan yleensä tyydytä matkailijaa, jonka ensisijaiset kokemukselliset tavoitteet liittyvät nähtävyyksiin eri tavoin yhdistyvään kulttuuriseen tietoon ja historialliseen kontekstiin. Esimerkiksi patsaan tai historiallisen rakennuksen äärellä olisi mukava saada lisätietoa sen suunnittelusta, elämänkertatietoa kuvanveistäjästä tai arkkitehdista, tietoa siitä miten patsas/rakennus liittyy alueen historiallisiin tapahtumiin, vanhoja valokuvia tai videoita kohteesta, viitteitä kirjallisuuteen, jossa kohdetta kuvataan jne.
Matkailusammon innovaationa on tarjota tällaista semanttisesti rikasta yhdistettyä tietoa matkailukohteista (point-of-interest, POI). Lisäksi järjestelmä haravoi, yhdistää ja linkittää semanttisesti useita kotimaisia verkossa julkaistuja tapahtumakalentereita, kuten Evenemax, Museoliitto, Agricola ja Helsinki WDC. Tavoitteena on tarjoilla matkailijalle ainutlaatuinen semanttinen kimara POI-kohteista ja tapahtumista sekä yhdistää näihin semanttisesti taustoittavia aineistoja.
Aiemmista järjestelmistä poiketen Matkailusampo perustuu yhdistettyyn tietoon (Linked Open Data) (http://linkeddata.org) semanttisessa webissä (http://www.w3.org/standards/semanticweb/). Tämä mahdollistaa tietosisältöjen automaattisen rikastamisen tietolähteitä yhdistämällä. Kaikkiaan järjestelmä sisältää n. 17 miljoona kulttuurikohdetta ja käsiteresurssia.
Matkailusampo.fi perustuu yleisten kirjastojen Kirjasampo.fi-palvelun (http://www.kirjasampo.fi) tapaan FinnONTO-hankkeessa (http://www.seco.tkk.fi/projects/finnonto/) luotuun Kulttuurisampo.fi-palveluun (http://www.kulttuurisampo.fi/), sen yhteydessä luotuun kansalliseen semanttiseen kulttuuritiedon tietovarantoon ja rajapintoihin sekä FinnONTO:n avoimeen ontologiainfrasruktuuriin ja työkaluihin.
2. Palvelun semanttinen personointi
Kun palveluun sisältyy runsaasti, tässä tapauksessa jopa miljoonia kohteita, erityiseksi haasteeksi muodostuu informaatioähkyn välttäminen. Kaiken tiedon näyttäminen kaikille samalla tavalla eri tilanteissa käy mahdottomaksi, jolloin järjestelmältä tarvitaan päätöksentekokykyä siitä, mitä kohteita missäkin tilanteessa kannattaa kullekin asiakkaalle näyttää. Valintaa ja suosittelua voidaan tehdä paikan ja ajan perusteella sekä hyödyntäen tietoa käytettävissä olevista kulkuvälineistä, ajasta, asiakkaan mieltymyksistä ja muiden asiakkaiden toiminnasta.
Ongelman ratkaisemiseksi Matkailusampoon sisältyy erityinen personointisivu, jonka kautta asiakas voi ilmaista omia erityisiä kiinnostuksen kohteita luomalla oman profiilin. Profiilin kuvailussa käytetään ontologioita, jotka yhdistyvät sisällönkuvailussa käytettyihin ontologioihin, Näin yhteys profiilin ja aineistojen välille voidaan luoda tehokkaasti ja läpinäkyvästi. Profiilitietoja voi tällöin myös päivittää dynaamisesti kiinnostavan kohteen yhteydessä siihen liittyviä kuvailuja hyödyntäen. 3. Suoran sisällöntuotannon malliSisällöntuotanto ja aineistojen julkaiseminen kohdetietojen toimittajilta navigointijärjestelmien kehittäjien kautta palveluun vaatii nykyisin monia välikäsiä ja on siksi sekä hidas että kustannuksia aiheuttava. Ihannetapauksessa sisällön alkuperäiset tuottajat, kuten museot, matkailun edistämisen organisaatiot, matkailualan yrittäjät ja jopa kansalaiset voisivat tuottaa sisältöjä ilman välikäsiä.
MatkailuSammon ideana on, että esimerkiksi museon kuraattori voi nyt itse suunnitella, äänittää ja toteuttaa museonsa uuteen näyttelyyn liittyviä sisältöjä, esimerkiksi audioguide-kierroksen, joka nappia painamalla ilmestyy MatkailuSampoon asiakkaiden käytettäväksi.
Järjestelmään sisältyy kaksi pääasiallista käyttöskenaariota: 1) Yksittäisten kohteiden julkaisu. Kuraattori lataa ja kuvailee semanttisesti uuden kohteen Matkailusampoon, esimerkiksi patsaan luonnossa tai maalauksen näyttelyssä. Kun kohde on kuvattu, siihen liittyvät kuvat ja ääniselosteen ladattu ja kohde sijoitettu kartalle, voidaan sille automaattisesti generoida numeerinen yksilöivä tunnus ja QR-kuvake. Tämä voidaan liittää kohteeseen luonnossa tai museossa ja näin asiakas voi ladata mobiililaitteeseensa kohteeseen liittyvän web-sivun ja linkit siihen yhdistyvään tietoon. 2) Reittien suunnittelu ja julkaiseminen. Järjestelmällä on myös mahdollista suunnitella etukäteen reittejä, joita voi toteuttaa paikan päällä mobiililaitteen avulla. Reittisuunnittelu voidaan tehdä ONKI-ontologiapalveluun kytketyllä SAHA-editorilla järjestelmän RDF-tietokantaa, esimerkkinä kaikille tarkoitettu Espoon kaupunginmuseon laatima Tapiolan arkkitehtuurikierros. Lisäksi asiakkailla on mahdollisuus laatia vaivattomasti Matkailusammon interaktiivisella käyttöliittymällä omia reittejä, jotka eivät näy muille asiakkaille, ja seurata näitä mobiililaitteen avulla.
Toteutettu demostraatiojärjestelmä perustuu FinnONTO-hankkeessa kehitettyyn semanttisen webin infrastruktuuriin.
Sovellus ja sen sisällöntuotantojärjestelmä toimivat tavallisella web-selaimella eivätkä edellytä lisäohjelmien asentamista.
Datalähteet
Yhteensä n. 17 million POI-kohdetta, palvelua, tapahtumaan, paikkaa ja muuta näihin liittyvää kohdetta n. 20 eri datajoukosta. Esimerkiksi:
LinkedGeoData (3,1 milj.), DBpedia (430 000), MJREKI muinaismuistorekisteri (25 000), Pääkaupunkiseudun palvelukartta (3000) Museoviraston RKY rekisteri (2000), Helsinki WDC tapahtumat (2000), Turku 2011 tapahtumat (2000), Evenemax tapahtumat (2000), Tarinoiden Helsinki (2000), Museoliiton museot ja näyttelyt (1500), Suomenlinna Fortress places (250) ym.
Matkailusampo on semanttisen webin teknologiaa hyödyntävä mobiilin kulttuuripalvelun prototyyppi. Se perustuu Aalto- ja Helsingin yliopiston Semanttisen laskennan tutkimusryhmän (SeCo) johtamassa Semantic Uniquitous Services -hankkeessa (SUBI) (2009-2012) kehitettyyn teknologiaan, menetelmiin ja julkaisukonsepteihin. Hankkeen rahoittajia ovat Tekes ja suomalaisten yritysten ja julkisen sektorin organisaatioiden konsortio.