World Wide Web oli - Linked Open Data tuli

- FinnONTO-hankesarjan päätösseminaari

Maanantaina 26.11.2012, Aalto-yliopisto, Otaniemen päärakennus, Otakaari 1, sali E,
klo 9:00-16:00

Linked (Open) Data, Web of Data ja Semantic Web ovat termejä, joilla viitataan ihmiskäyttäjille tarkoitetun WWW:n sisään rakentuneeseen, verkkopalveluille tarkoitettuun semanttiseen verkkoon, josta käytetään nimitystä Giant Global Graph, GGG. Google käyttää tällaisesta verkosta nimeä Knowledge Graph ja Microsoft buddhalaista valaistumista tarkoittavaa termiä Satori. Yahoo!:n tutkimuksen (2012) mukaan 30% WWW:n sivuista on jo upotettu semanttisen GGG:n metatietoa. Esimerkiksi Facebookin jättimäinen sosiaalisen verkoston Open Graph perustuu RDFa-merkkauksiin.

FinnONTO-hankkeessa ja sen tukijoiden piirissä valaistuminen koettiin v. 2003. Silloin käynnistyi maamme oloissa poikkeuksellisen laaja-alainen ja pitkäjänteinen FinnONTO-tavoitetutkimushankkeiden sarja, jonka tavoitteena on ollut kansallisen semanttisen webin tietoinfrastruktuurin kehittäminen ja pilotointi sovellushankkeissa. Hanketta on sen eri vaiheissa rahoittanut Tekes ja yhteensä n. 50 eri yritystä ja julkisen sektorin organisaatiota. Tutkimustyötä on vetänyt Aalto- ja Helsingin yliopiston Semanttisen laskennan tutkimusryhmä SeCo.

Hankesarjan päättyessä syksyllä 2012 sen yhtä keskeistä demonstraattoria, ONKI-ontologiapalvelua, Yleistä suomalaista ontologiaa YSO ja siihen liittyvää ontologiapilveä KOKO, ollaan nyt valtiovarainministeriön tiedotteen 15.11.2012 mukaisesti siirtämässä ylläpidettäväksi osaksi valtion metatietotietoinfrastruktuuria. ONKI-palvelun ontologiapilvi ja muut sanastot muodostavat kansallisen webin 'semanttisen selkärangan' ja kytkentäpinnan maailmanlaajuiseen GGG-verkkoon ja sen semanttisiin datapilviin, kuten Linked Open Data Cloud. FinnONTO-hanke on ollut poikkeuksellinen ilmestys maailmankin mittakaavassa kansallisena hankkeena, jossa eri sovellusalat (kulttuuri, teollisuus, terveys, maanpuolustus, opetusala, media jne.) ja tahot (yritykset ja julkinen sektori) ovat muodostaneet uudentyyppisen avoimen datan tutkimuksellisen ekosysteemin. Tarkempaa tietoa FinnONTO:sta ja sen tuloksista löytyy hankkeen kotisivulta.

Seminaarin tavoitteena on esitellä FinnONTO-hankesarjan viimeisen jakson tuloksia: menetelmiä, työkaluja, sovelluksia ja näiden taustalla olevaa KOKO-ontologiapilveä ja ONKI-palvelua. Tutkimustyö jatkuu FinnONTO:n perinnön pohjalta uusiin suuntiin mm. Linked Data Finland ja Linked Open Aalto -hankkeessa, jossa Aalto-yliopisto vast'ikään avasi omat tietovarantonsa FinnONTO:n viitoittamalla tiellä.

Ilmoittautuminen

Seminaari on kaikille avoin ja maksuton, mutta edellyttää sähköistä ilmoittautumista.

Ohjelma (muutokset mahdollisia)

Ohjelman yhtenä ydinkohtana tulee olemaan kysymys: vakinaistetaanko FinnONTO-hankkeessa pilotoitu ONKI-palvelu osaksi kansallista metatietoinfrastuktuuria ja miten? Asia selviää näillä näkymin marraskuun aikana. Aamupäivän kahden päätösesityksen sisältö tarkentuu myöhemmin valtionhallinnon tekemästä päätöksestä riippuen.

Aika Esiintyjä Esityksen aihe
9:00-9:15 Eero Hyvönen
FinnONTO aikamme kuvastimessa
9:15-10:15 Ontologiat ja data
Katri Seppälä
KOKO - linkitetty ontologiapilvi
Jouni Tuominen
SeCo
Paikat, toimijat, tapahtumat ja muut ontologiat
Nina Laurenne
Eliönnimiontologiat
FinnONTO Data Cloud
10:15-10:45 Kahvitauko
10:45-12:15 Ontologiapalvelu ONKI
Matias Frosterus
SeCo
ONKI-ontologian julkaiseminen ja koko KOKOn kokoaminen: tekninen näkökulma
Sini Pessala
Ontologioiden muutostenhallinta MUTU-tuntumalla
Osma Suominen
SeCo
Skosify - sanastojen muunnokset, validointi ja laatu
Jouni Tuominen
SeCo
ONKI-palvelu - ontologiat ihmisten ja koneiden käyttöön
Anne Kauhanen-Simanainen
valiovarainministeriö
Juha Hakala
Kansalliskirjasto
Tutkimushankkeesta kansalliseksi ontologiapalveluksi
Valtiovarainministeriön ja Kansalliskirjaston puheenvuorot ONKI-palvelun vakinaistamisesta osaksi kansallista tietoinfrastruktuuria.
12:15-13:15 Lounas (omakustanteinen)
13:15-14:15 Työkalut ja menetelmät
Juha Törnroos
SAHA-editori ja HAKO-hakukone
Miika Alonen
SeCo
VERA ja semanttisen datan validointi
Automaattinen annotoija ARPA
EMO triplestore
14:15-14:45 Kahvitauko
14:45-15:45 Sovelluksia
Matias Frosterus
SeCo
Semanttista dokumenttien hallintaa voimalaitoksista ilmatorjuntaan
Mikko Koho
BirdWatch - Lintuharrastajan semanttinen havaintopalvelu taskussasi
Aleksi Lindblad
SeCo
Matkailusampo - turistin mobiili personoitu opas semanttisessa webissä
Kaisa Hypen
Kirjastot.fi ja Turun kaupungin kirjasto
Kirjasampo - metadatan toisinajattelua
15:45-16:00 Eero Hyvönen
Mitä seuraavaksi: Linked Data Finland ja Linked Open Aalto -hankkeet

FinnONTO-peijaiset [1] ja SeCo 10v -tilaisuus

Tilaisuuden jälkeen FinnONTO-hankkeiden ja muiden SeCo-ryhmän projektien johtoryhmien jäsenet, varajäsenet, VIP-jäsenet sekä SeCo-tutkimusryhmän nykyiset ja entiset jäsenet ovat tervetulleita FinnONTO-peijaisiin ja SeCo-ryhmän 10-vuotisjuhliin TUAS-talon ruokalaan klo 16:30-19:00. R.S.V.P. tällä lomakkeella (19.11. jälkeen vain rajoitetutusti paikkoja).

[1] Peijaiset (murteissa myös peijahaiset, peijaat, peijaajaiset) ovat karhun tai muun ison riistaeläimen kaadon ja itse kaadon kohteeksi joutuneen eläimen kunniaksi järjestetyt pidot.

/var/www/html/include/secoweb/utils.php; Tue, 19 Mar 2024 02:49:13 +0000