Yhteisöllinen semanttinen web 2.0

Aalto-yliopisto, TKK:n päärakennus, Otakaari 1, sali E
pe 15.1.2010, klo 9:00-17:00

Tilaisuuden materiaalit nyt jaossa. Katso sivun loppu.

Tausta

Kansallinen Suomalaiset semanttisen webin ontologiat -hanke FinnONTO käynnistyi v. 2003. Siitä on kasvanut vuosien kuluessa tiettävästi Tekesin historian laajin projekti yrityskonsortion koolla mitattuna: 38 eri yritystä ja julkista organisaatiota. Hankkeen viimeisimmän vaiheen FinnONTO 2.0 (2008-2009) tutkimusteemana on ollut webin kahden ajankohtaisen megatrendin, semanttisen webin ja Web 2.0:n yhdistäminen.

Tavoitteet

FinnONTO 2.0:n kunnianhimoisena tavoitteena on kansallisen yhteisöllisen semanttisen webin infrastruktuurin ja ontologiapalvelun ONKI luominen maahamme ja näiden yhdistäminen kansainvälisiin ontologioihin, sisältöihin ja palveluihin. Ratkaisuja on pilotoitu useissa case-sovelluksissa, erityisesti yhteisöllisissä semanttisissa portaaleissa kuten TerveSuomi, Kulttuurisampo, ToimintaSuomi.fi, Kirjasampo ja YritysSuomi.fi. Tilaisuuden tavoitteena on tiedottaa hankkeen tuloksista, joita pääsääntöisesti julkaistaan open source -periaatteiden mukaisesti. Samalla halutaan käynnistää keskustelua FinnONTO-infrastruktuurin kehittämisestä ja ylläpidosta jatkossa sekä edistää tietoaineistojen vapaata julkaisemista verkossa yhteentoimivissa muodoissa ja valmiina palveluina eri sovelluksia varten

Pääosa FinnONTO 2.0 -hankkeen tutkimustyöstä on tehty Aalto-yliopiston (Teknillisen korkeakoulun) mediatekniikan laitoksen ja Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitoksen Semanttisen laskennan tutkimusryhmässä. Mukana tutkimustyössä on ollut myös Tampereen yliopiston informaatiotutkimuksen laitos.

Seminaarissa esitellään FinnONTO 2.0 -hankkeen keskeisiä tuloksia tutkimuskaudelta 2008-2009 sekä tutkimuksen jatkoa 2010-2011, jossa kehitysalueena ovat mm. semanttisen webin jokapaikan mobiilisovellukset.

Tarkempia tietoja löytyy tilaisuuden ohjelmasta.

Tilaisuus on avoin ja maksuton.

Aineistoja ja esitysten kalvot

Esitelmien kalvoja julkaistaan täällä sitä mukaan kun aineistoa saadaan:

Tilaisuuden Qaiku-muistiinpanot.

Liity FinnONTO-tiedotuslistalle!

Täytä lomake ilmoittautuaksesi FinnONTO:n tiedotuslistalle:

nimi:
organisaatio: