Kulttuurisampo — Suomalainen kulttuuri semanttisessa webissä
- Kansallisen yhteisöllisen palvelun protyyppi koekäyttöön

Kullervon päivänä 25.9.2008, klo 12:00-16:00
Kansallismuseo, auditorio, Mannerheimintie 34

Kulttuurisampo-portaalin julkistus

Kansallisen Kulttuurisampo-portaalin prototyyppi julkistetaan Kullervon päivänä 25.9.2008 Kansallismuseon auditoriossa pidettävässä julkistustilaisuudessa. Hanketta on rahoittanut ja sisältöjä portaaliin tuottanut yli 20 museota, kirjastoa, arkistoa ja muuta sisällön tuottajaa.

Järjestelmän innovaationa on mahdollistaa semanttisen webin avulla eri lähteistä tulevien, erilaisten kulttuurisisältöjen yhdistäminen kustannustehokkaasti samaan käsiteperustaiseen hakupalveluun mielekkäästi linkitetyksi kokonaisuudeksi, eräälaiseksi kansakunnan muistiksi semanttisessa webissä 2.0. Järjestelmässä hyödynnetään FinnONTO-hankkeen Kansallisen ontologiakirjastopalvelun ONKI semanttisen webin ontologoita.

Kulttuurisampo-palvelun on kehittänyt Teknillisen korkeakoulun ja Helsingin yliopiston Semanttisen laskennan tutkimusryhmä. Prototyyppi on valmistunut osana Tekesin tukemaa kansallista FinnONTO-kehityshanketta 2003-2010. FinnONTO:n tutkimustyötä rahoittaa maassamme poikkeuksellisen laaja 39 yrityksen ja julkisen organisaation konsortio.

Lehdistötiedote

Tekstimuotoinen lehdistötiedote ja kutsu

Tarkempia tietoja tilaisuuden ohjelmassa.

Ilmoittautuminen

Tilaisuus on kaikille avoin ja maksuton, mutta edellyttää ilmoittautumista. Ilmoittaudu nyt!

Esitelmien aineistot

Tilaisuudessa jaettava raportti E. Hyvönen: Kulttuurisampo - suomalainen kulttuuri semanttisessa webissä. Muistiorganisaatioiden ja kansalaisten yhteisöllinen kansallinen julkaisujärjestelmä.

Taustoittavaa tietoa:

Esitelmien kalvot ja muu aineisto

Portaali

Kulttuurisampo-portaali on julkistettu ja käytettävissä osoitteessa http://www.kulttuurisampo.fi/

Eero Hyvönen, professori, tutkimusjohtaja
Teknillinen korkeakoulu, mediatekniikan laitos ja
Helsingin yliopisto, tietojenkäsittelytieteen laitos
eero.hyvonen[at]tkk.fi