Väitös keskiviikkona 9.6.2010 klo 12: Epätäsmällisyyden hallintaa semanttiseen näkymähakuun

Makus Holi väittelee aiheesta: Epätäsmällisyyden hallintaa semanttiseen näkymähakuun

Osoite: Aalto-yliopiston teknillinen korkeakoulu, TUAS-talo, Sali AS1, Otaniementie 17, Espoo

Väitöskirjassa kehitettiin uusia menetelmiä epätäsmällisyyden hallintaan tiedonhaussa erityisesti semanttisen webin sovelluksia varten. Epätäsmällisyyden hallinta tarjoaa keinoja hakutulosten järjestämiseen niiden tärkeyden eli relevanssin perusteella . Työn kantavana ideana oli käyttää tulosten järjestämiseen hakukyselyissä ja haettavissa dokumenteissa esiintyvien käsitteiden välisiä suhteita ja painoarvoja .Epätäsmällisyyden hallintaan tarjotaan kaksi ratkaisumallia: sumea semanttinen moninäkymähaku (SSM) ja probabilistinen semanttinen moninäkymähaku (PSM). SSM laajentaa ns. semanttisen näkymähaun joukko-opillista perustaa sumeisiin joukkoihin, kun taas PSM:ssä epätäsmällisyyttä mallinnetaan todennäköisyyslaskennan keinoin. Molemmat menetelmät hyödyntävät käsitteitä ja näiden välisiä semanttisia suhteita eli ontologioita. Lisäksi menetelmät mahdollistavat loppukäyttäjälle tarjottavien hakuvalintojen käsiteperustaisen yhdistämisen haettaviin dokumentteihin, jolloin tulee mahdolliseksi löytää tarkasti käyttäjän hakuvalintoja vastaavat sisällöt. Toteutetun arvioinnin perusteella molemmat menetelmät järjestävät hakutuloksia relevanssin perusteella paremmin kuin perinteinen semanttinen moninäkymähaku, jossa epätäsmällisyyden asteita ei huomioida.

Comments are closed.