Väitös maanantaina 7.6.2010 klo 12: Internetin sisältöjen käyttö helpottuu älykkäiden suosittelujärjestelmien avulla

Tuukka Ruotsalo väittelee maanantaina 7.6.2010 klo 12 aiheesta “Menetelmiä ja sovelluksia ontologiaperustaisiin suosittelujärjestelmiin”. Tervetuloa!

Osoite: Aalto-yliopiston teknillinen korkeakoulu, TUAS-talo, Sali AS1, Otaniementie 17, Espoo. Kartta.

Web-sisältöjen määrä kasvaa nopeasti ja vaikeuttaa olennaisen tiedon löytämistä Internetin sisältömassasta. Väitöskirjan päätuloksena on syntynyt suosittelujärjestelmiä, jotka tunnistavat käyttäjää kiinnostavat informaatiokohteet analysoimalla niiden sisältöä, jolloin sovellukset voivat tiedottaa käyttäjää kohteista, joihin käyttäjä mahdollisesti haluaisi tutustua.

Kehitetyt suosittelujärjestelmät perustuvat semanttisen webin ontologioihin ja menetelmiin, joiden avulla tietokoneet kykenevät analysoimaan sisältöjen merkityksiä ja parantavat näin suosittelun tarkkuutta. Menetelmien erityispiirteenä on, että ne mahdollistavat eri lähteistä peräisin olevien, yhteensopimattomissa muodoissa tuotettujen sisältojen suosittelun. Esimerkiksi osa tiedontuottajista kuvailee sisältöjä tekstikuvauksilla, kun taas toisen tuottajan sisällöt voivat olla saatavilla erimuotoisissa rakenteisissa tietokannoissa.

Tutkimustyö on tehty Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston semanttisen laskennan tutkimusryhmässä osana FinnONTO-tutkimusohjelmaa, EU:n SmartMuseum-hanketta, sekä tutkijavaihdon yhteydessä Amsterdamissa VU-yliopistossa. Menetelmiä on käytetty kulttuurialan kansallisessa semanttisessa Kulttuurisampo portaalissa sekä mobiilin tiedonhaun tukena Smartmuseum järjestelmässä, jota on pilotoitu Firenzen Galileo Galilei -museossa (IMSS) sekä Maltan taidemuseossa.

Lue myös: väitöstiedote (pdf)

Comments are closed.